בלוג RGB

כל מה שמעניין בעולם המותגים

  • הרשמה לרשימת תפוצה

  • עברית קשה שפה - מותגים עבריים חוזרים לאופנה

    הכל החל באחד מימי חול המועד, עת גללתי בשעמום מה את ״פיד״ הפייסבוק. לפתע צדו עיני פוסט של אחת הקולגות שלי, בעלת משרד מיתוג, בו היא חושפת בגאווה רבה את אחד המותגים החדשים שיצרה עבור לקוחה שלה. בפוסט היא מגוללת את סיפור המותג ומסבירה כיצד הגתה את הרעיון ל״סלוגן״, הלוא הוא המסר והערך של המותג. נעצרתי באחת המילים - שם עצם ממין זכר, שקיבל שם תואר בנקבה, כלומר טעות בעברית צחה (לשם ההמחשה, זה היה בסגנון: ״החלונות הגבוהות״). יש להודות, כולנו שוגים בעברית, מבלבלים לעתים שמות תואר ושמות מספר זכר ונקבה, אבל כשמדובר בסלוגן של מותג ועוד בשפה העברית, זה היה כבר קצת ״קשה לעיכול״, לפחות מבחינתי. בנימוס רב הערתי את תשומת ליבן של העוסקות במלאכה, כי יש להן טעות וכדאי לתקן. התשובה היתה מפתיעה עוד יותר. החברות טענו שהן מודעות לכך שזהו שם עצם ממין זכר ולמרות זאת, הן החליטו ״לברוא שפה״ (כן, זו היתה לשון התגובה) משל עצמן, כי זה ״נשמע״ להן טוב יותר…

    כמובן שמאותו רגע חדלתי להתווכח. אבל המקרה הזה, בסמיכות כה קרובה ליום העצמאות ה-70 למדינת ישראל, גרם לי להרהר בכל אותם מותגים ישראלים, שעושים כבוד לשפה העברית. בכלל, קיימת לאחרונה מגמה לחזור לשימוש שיווקי בשפה העברית, לאחר שנים שזנחנו אותה לטובת שיווק מותגים ישראלים באנגלית מתורגמת. באופן אישי אני מאד מחוברת למגמה הזו ואת השפה העברית אני אוהבת ומוקירה במיוחד. אז החלטתי להכין רשימה ׳על קצה המזלג׳ של מותגים עבריים מובילים, חלקם מותגי ענק וחלקם קטנים, חדשניים ולגמרי מגניבים. קבלו אותם בכפיים:

    תנובה - לגדול בבית ישראלי
    אם יש מותג שהוא חלק מהדי.אנ.איי שלנו, זה ללא ספק תנובה, שנוסדה כאגודה שיתופית ב-1926 והפכה ברבות השנים לקונצרן המזון הגדול בישראל. אם ישראל היא ״ארץ זבת חלב ודבש״, אזי תנובה היא חוד החנית של מוצרי המזון הישראליים. עם מותגי הבית כמו ״קוטג׳״, ״גבינה לבנה״, ״עמק״, ״מעדנות״, ״אדום אדום״, ״מאמא עוף״, ״אוליביה״ ועוד, תנובה היא חלק בלתי נפרד מהטעם הישראלי. הסלוגן של תנובה - ״לגדול בבית ישראלי״, מבטא את הזיקה של המותג לחיים שלנו כישראלים, בין אם בארץ או בעולם. לא תמצאו ישראלי שחי תקופה מחוץ לארץ ואינו כָּמֵהָּ לטעמה ולמרקמה של גבינת הקוטג׳. בשנים האחרונות תנובה משכילה לגלות אחריות חברתית, כאשר היא מובילה מהפיכת תזונה תחת הסלוגן: ״המצפן התזונתי - מחוייבים לתזונה נכונה״. אין ספק שזהו מהלך שיווקי נבון, שמחזק את הקשר עם הצרכן הישראלי.

    אתא - אריגים תוצרת ארצנו
    אריך מולר, איש טקסטיל מצ׳כוסלובקיה, רוכש בשנת 1934 שטח אדמה ליד הכפר הערבי ״עטה״ (כיום העיר קריית אתא) ומקים עליו מפעל טקסטיל. מפעל ״אתא״ ייצר ביגוד עבור פועלים עבריים, להם נדרש לבוש נוח, עמיד ועשוי מאריגי כותנה אווריריים המותאמים למזג האויר החם והלח של ארץ ישראל. המפעל ייצר אופנה עממית, שאינה מתיימרת ואינה מושפעת ממגמות אופנה חולפות. הסופר ש"י עגנון הגיע לביקור בביתו של אריך מולר. עגנון שהתעניין במשמעות השם "אתא”, לא הסתפק בהסבריו של מולר על הקרבה לכפר עטה ולאחר מחשבה אמר: "אני כבר יודע, 'אתא' אלו הם ראשי התיבות של - אריגים תוצרת ארצנו״.
    בשנות השמונים נקלע המפעל לקשיים כלכליים ונסגר, אבל ״אתא״ נשאר לנצח שם נרדף לאופנה ׳צברית׳ נטולת מניירות ויומרות. לפני כשנתיים הושק המותג מחדש, עם פתיחת חנות בתל אביב הנושאת את השם והלוגו ההיסטורי. עושה רושם שהאופנה ה״פשוטה״ חוזרת בגדול ויש לה התאמה מרובה לאופי ולתרבות הישראלים.

    קרן שביט - טוב ויפה
    ואם באופנה עסקינן, חשוב לציין את המעצבת והבלוגרית קרן שביט, שהחלה בכתיבת בלוג על אופנה ועיצוב ועם אלפי עוקבות ברשתות החברתיות, פיתחה קונספט של מכירת שכיות חמדה בבתים יפים. קרן מתגוררת בקיבוץ בעמק יזרעאל ומתארת בבלוג שלה את המסעות שהיא עוברת (מסעות גיאוגרפיים וקונספטואליים), שבהשראתם היא יוצרת קולקציות של בגדים לנשים ישראליות. קרן היא מעצבת עברית המיטיבה לשלב בין הכתיבה העברית לבין עיצוב בקו ישראלי ייחודי וע״י כך יוצרת ׳שפה עיצובית ישראלית׳ מרגשת וחדשה.

    מה הקשר? בירה נשר!
    בירה נשר מוכתרת כ׳בירה העברית הראשונה׳. משנת 1936 עם הקמת מבשלת הבירה הראשונה בראשון לציון החלו בייצור בירה אלכוהולית ובנוסף בירה נשר מאלט - בירה שחורה ללא אלכוהול. לאורך השנים הקפידו אנשי השיווק של מותג ״בירה נשר״ ליצור סיסמאות בעברית כמו ״בירה נשר לגבר״, ״הטעם המדליק במחיר המצחיק״, ״הכל מוכן, שימי מאלט על השולחן״ ועוד… אבל המשפט שנצרב חזק בסלנג הישראלי הוא: ״מה הקשר? בירה נשר!״, שיועד לקהל הצעיר הרוצה לטעום טעמה של בירה ׳כמו הגדולים׳.
    הלוגו של בירה נשר נשאר כמעט ללא שינוי לאורך כל השנים, כאשר דמות נשר מתנוססת מעל לשם המותג, אולם מסתבר שהעוף המאוייר בלוגו הוא למעשה עיט ולא נשר (מקור הבלבול באנגלית - Eagle).
    לבירה נשר הצטרפו בשנים האחרונות ׳בירות עבריות׳ נוספות, טעימות ואופנתיות עד מאד כמו ״בירה בזלת״, ״בירה שפירא״, ״בירה מלכה״, ״הדובים״ ועוד. רובן ככולן נושאות שמות מותג עבריים וגאים. לחיים!

    נטפים - כך אומרים הייטק בעברית!
    ישראל הוכתרה כבר מזמן כאומת הסטארטאפ. עם אלפי חברות הזנק שקמות בכל שנה ומספר שיא של הצלחות בינלאומיות כמעט בכל תחום, מקובל למדי למתג את החברות הצעירות תחת שמות עם ניחוח חדשני ובינלאומי, כזה שקל להגות בכל שפה (ווייז, מובילאיי, צ׳ק-פוינט, דיסק-און-קי ועוד…)
    בתחום החקלאות ישראל היא מהמדינות המובילות בעולם. מכל רחבי תבל מגיעות לארץ משלחות לראות את הפלא וללמוד אותו. מעניין שדווקא בתחום זה, המותגים שומרים על זהות ישראלית שורשית מובהקת - קרוב לאדמה. כך גם חברת ״נטפים״ הישראלית, החלוצה והמובילה בעולם בתחום טכנולוגיית ההשקיה בטפטוף. המפעל הוקם בקיבוץ חצרים שבנגב בשנת 1965, על בסיס המצאת שיטת ההשקייה בעזרת טפטפות שהגה המהנדס שמחה בלאס. למרות שחזון החברה הוא גלובלי ״לסייע לעולם לגדל יותר בפחות״, שם המותג נשאר בעברית כ׳אור לגויים׳.

    לא על הטי לבדו - חולצות מחדשות שפה
    מעניין שהאקדמיה ללשון עברית לא המציאה עדיין מילה עברית לחולצת ה״טי״, כי לא קיימת חולצה שימושית ממנה באקלים החם של הארץ. חולצת הטי שרדה במשך עשורים רבים טרנדים אופנתיים ותמיד נשארה פריט חובה בארון. קיימים כיום מותגים רבים שלקחו את חולצת הטי צעד אחד קדימה והוסיפו לה מסרים מתחלפים בעברית.
    המותג ״משפט אחד ביום״ משווק חולצות טי לבנות ועליהן משפטים מעוררי מחשבה בעברית מנוקדת. עם משפטים כדוגמת: ״מי שטוב לו ושמח, שיסביר״, ״אני לא רץ, אני בורח מעצמי״, ״אתה מספיק גבר בכדי לאהוב?״ ועוד מיני הגיגים בעברית, אוסף לו המותג אלפי עוקבים ברשתות החברתיות ויוצר עניין יום-יומי עבור הקהל הצעיר.
    כמוהו גם המותג ״אליעזר - חולצות מחדשות שפה״, מגיש לקהל הצעיר והעדכני ליין של חולצות טי מדליקות, כאשר על כל חולצה מודפסת מילה או מושג בעברית מנוקדת ובעיצוב צעיר ורענן.

    טבע נאות - מהסנדלים התנ״כיים ועד למותג הנעליים
    אחרי 40 שנה של הליכה במדבר, עם ישראל מבין שסנדלי נוחות זה ה״שוס״. מפעל טבע נאות הוקם בשנת 1942 בקיבוץ נאות מרדכי שבגליל העליון. המוטו היה ייצור נעליים נוחות ובריאות ואכן, מותג ״טבע נאות״ הופך לשם נרדף לנעלי נוחות. וכך בשנות ה-90 המותג פורץ את גבולות ישראל הקטנה ומתחיל להפיץ את בשורת נעלי הנוחות ברחבי העולם. כיום המותג הבינלאומי תחת השם העברי ״NAOT״ משווק במאות חנויות ברחבי אירופה וארה״ב עם זיקה מתמדת לשורשים הישראלים.

    ואם גם אתם חולמים בעברית ורוצים לפרוץ לשוק עם המותג שלכם, צרו איתנו קשר ונשמח להגשים אתכם את החלום. חג עצמאות שמח!


רוצים לשאול שאלה או להתייעץ, כתבו לנו ונשמח לענות
מטעמי בטיחות, יש להזין קוד אימות מטה:
שלח